Siapa Yang Salah?

Entah kenapa, semakin aku menyalahkan orang semakin aku tak merasa tenang. Aku ingat, dengan menyalahkan orang lain, mungkin tekanan yang dihadapi makin lega. Aku silap!

Ternyata tekanan itu makin menghimpit. Rupanya semakin aku menyalahkan orang lain, semakin kuat tekanan yang aku hadapi.  Rupanya kemaafan yang aku beri tanpa disertai keikhlasan, sebenarnya langsung tak menenangkan hati aku.  Tapi lebih kepada menyiksa diri aku sendiri. 

Siapa aku untuk terus-terusan menghukum orang lain? Aku jugak manusia biasa yang tidak sempurna akhlaknya.  Tidak sabar sifatnya..Aku teringat post aku di facebook. Indahnya Sabar. Memang sabar itu indah..Tapi aku sendiri kurang menghayati indahnya sifat sabar itu.
Seringkali aku menyalahkan orang lain atas apa yang berlaku. Tanpa aku sedar, aku turut menjadi penyebab masalah itu.



siapa yang bersalah sebenarnya? Seringkali soalan itu yang aku tanya. Aku mencari-cari siapa yang harus dipersalahkan. Walhal orang itu adalah aku..

No comments:

InstaFeed

INSTAGRAM FEED

@adi_alida