Ketika Cinta Bertasbih 2

Aku dan Ketika Cinta Bertasbih 2




Jangan jeles ye orang kampung ku...

Sebenarnye cuti baru-baru ni aku dah habiskan Ketika Cinta Bertasbih 2. Hahaha
To Ayien: kikiki...kalau ko belum tengok, jom kite tengok sesame balik cuti ni nanti ek..

Jom baca sinopsis aku tentang cerita ni...Aku dah jatuh cinta ngan Khairul Azzam..Dulu aku jatuh cinta dengan Fahri (Ayat-Ayat Cinta). Maaflah Fahri..cintaku telah beralih arah..hahahaha

wokeh..


Seharian aku cari kat internet muvi sambungan Ketika Cinta Bertasbih. Tapi tak jumpa. Tup-tup adik aku balik umah cakap die dah jumpe. Kat Youtube..Uik..macam mane aku boleh tak jumpe? Tak pro sungguh.. kate kat U amik kos byk guna komputer..hapa daa....Wat malu fakulti je..Nanti aku nak suh pihak U tambah subjek, macam mana nak cari muvi dengan cepat..kakakaka

Cerita kali ni adalah sambungan dari season 1 KCB.

Dalam episod kali ni Furqan, member Azzam dah pun diterima lamarannye oleh Anna Althafunnisa. That means Azzam dah kecundang la kan..Tapi disebalik penerimaan Anna tu, beliau meletakkan beberapa syarat kepada Furqan.


Pertama : "Setelah menikah saya harus tinggal di sini. Saya tak mahu tinggal di lingkungan pesantren ini.

Kedua : "Saya mahu dinikahi dengan syarat selama saya hidup dan saya masih bisa menunaikan kewajipan saya sebagai isteri Mas Furqan tidak boleh menikah dengan perempuan lain!"


Kalau lelaki yang dah pasang niat nak kawin dua tu..batalkan je la hasrat nak kahwin dengan Anna tu ye.. Tapi jangan pandang rendah pada Furqan dulu..Teruskan membaca..


"Saya hanya ingin seperti Fatimah yang selama hidupnya dengan Ali bin Abi Talib tidak dimadu oleh Ali. Dan saya ingin seperti Khadijah yang selama hidupnya berumahtangga dengan Rasulullah juga tidak dimadu. Sungguh saya sama sekali tidak mengharamkan poligami. Tapi inilah syarat yang saya ajukan."

Tapi dalam hati Furqan sebenarnya hanya Allah yang tahu..Apa jadi kalau berita mengenai dia yang dijangkiti HIV tersebar kepada orang awam...

Syahdu seyyhh...


"Kalau menurut Mbak Bintun Nahl, cinta itu apa?" Tanya moderator.

"Emm... apa ya?" Jawab Anna sambil berpikir. la diam sesaat.

"Mmm... cinta! Menurutku,


Sekalipun cinta telah kuuraikan dan
kujelaskan panjang lebar..
Namun jika cinta kudatangi,
aku jadi malu pada keteranganku sendiri..

Meskipun lidahku telah mampu menguraikan dengan terang,
Namun tanpa lidah,
cinta ternyata lebih terang..
Sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya..

Kata-kata pecah berkeping-keping,
begitu sampai kepada cinta..
Dalam menguraikan cinta, akal terbaring tak berdaya
Bagaikan keledai terbaring dalam lumpur
Cinta sendirilah yang menerangkan cinta
Dan percintaan!"


Terlalu banyak yang ingin diceritakan..tapi bukan itu matlamat utama aku...
Aku ingin sekali berkongsi cerita ini...Betapa ia memberi sedikit panduan buat mereka yang menginginkan cinta. Seutuh cinta Azzam buat Anna..

Setelah kematian bonda tercinta, Azzam mula putus asa untuk mencari cinta buat dirinya. Lalu mengambil keputusan menyerahkan tugas untuk mencari jodohnya kepada Pak Kiai..ayah Anna Althafunnisa.


"Ada seorang gadis yang halus hatinya. Patuh dan bakti pada kedua orang tuanya. Apapun yang diinginkan orang tuanya pasti dikabulkannya. Gadis itu shalihah insya Allah.

Gadis itu sangat takut pada Tuhannya. Cinta pada nabinya. Bangga dengan agama yangdipeluknya. Suatu hari gadis itu dilamar pemuda yang dianggapnya akan membahagiakannya. Ia menerima lamarannya. Kedua orang tuanya merestuinya. Nikahlah gadis itu dengan sang pemuda.

Hari berjalan. Bulan berganti bulan. Orang tuanya beranggapan bahwa putrinya telah menemukan kebahagiaannya. Tenyata anggapan itu tidak sama dengan kenyataan. Enam bulan menikah pemuda yang menikahinya tidak mampu melakukan tugasnya sebagai suami. Gadis
itu masih perawan. Masih suci. Pemuda itu lalu menceraikannya.

Sejak sekarang pertanyaanku. Maukah kau menikah dengan gadis itu?"


Hati Anna bergetar hebat. Air matanya meleleh. Hatinya penuh harap semoga Azzam menerima gadis itu. Sebab gadis yang diceritakan Abahnya pada Azzam adalah dirinya...

Rasanya uols dah tau kesudahan cerita ni kan? Ala,tak best la..Tapi ape yang aku cerita tak seindah cerita itu sendiri. Silalah tengok sendiri ye...hahahaha

1 comment:

Anonymous said...

Sinetron Special Ramadhan utk Ketika Cinta Bertasbih dah kluar. Sambungan dari kisah sebelumnya. Dah tgk? Ada 50 episode semuanya..boleh download dari Bittorent. Yg ni sgt99 best! Azzam difitnah dgn mcm2 fitnah, Anna plak mandul. Husna dibenci oleh ibu Furqan dan pertunangan Husna-Ilyas putus dan ada masalh besar lagi. Ilyas ditunangkan dgn gadis lulusan Tokyo yg tak tahu agama..mcm2 hal.. selamat menonton ye?

InstaFeed

INSTAGRAM FEED

@adi_alida