OST Ketika Cinta Bertasbih

Aku dan Ketika Cinta Bertasbih

credit to blog Daarul Quran

Inilah kerja aku sepanjang cuti..Melayan Muvi yang sunggoh bezzzz...Jom aku kasi hint sket bagi sape-sape yang belum tengok muvi ni lagi..


"..khitbahlah Anna Althafunnisa itu sebelum bidadari dari Pesantren Daarul Quran itu dikhitbah orang.."

"Apa saya pantas melamarnya Pak? Apa saya pantas untuknya? Saya ini S.1 saja sudah sembilan tahun belum juga selesai. Dan apa prestasi saya? Apa yang bisa saya andalkan? Membuat tempe? Apa ada kiai yang mahu anaknya menikah dengan penjual tempe?"


Aku pun tertanya-tanya..masih ada ke perempuan yang tinggi pelajarannya hingga ke luar negara, cantik rupa parasnya, indah budi pekertinya dan beramal dengan ilmunya ingin menghabiskan sisa hidupnya dengan seorang lelaki yang tidak punya ape-ape..Sekadar mahasiswa yang sudah 9 tahun cuba untuk lulus di dalam pelajarannya dengan berbekalkan pengalaman menjual tempe..

Saat Azzam menyatakan hasratnya untuk melamar Anna pada Ustaz Mujab..


"Apa kamu sudah ketemu Anna?"

"Belum,"

"Sudah pernah tahu wajahnya?"

"Belum,"

"Aneh. Bagaimana mungkin kamu begitu mantap memilih Anna Althafunnisa? Bagaimana mungkin kamu menjadikan Anna sebagai standar."

"Firasat yang membuat saya mantap Ustaz."

Ternyata aku turut terhenyak dengan jawapan itu..Dengan hanya berbekalkan firasat yang dirasakan di dalam hatinya dia begitu yakin untuk melamar seorang bidadari dari Pesantren itu..


"Kalau aku jadi orang tuanya, dan ada dua orang mahasiswa Al Azhar yang satu serius belajarnya, yang satu hanya sibuk membuat tempe.. Maaf Rul, pasti aku akan memilih yang serius belajarnya. Kau tentu faham maksudku. Bukan aku ingin menyinggungmu, tapi aku ingin kau memperbaiki dirimu. Aku ingin kau lebih realistis. Cobalah kau raba apa opini di Cairo tentang dirimu."


Tapi Khairul Azzam percaya Allah sudah menyiapkan sesuatu untuk dirinya. Dan dalam masa itu dia berusaha menyiapkan dirinya..agar dia layak untuk melamar siapa saja gadis solehah yang lain..

Selebihnya..kalau korang nak tahu, silalah tengok sendiri muvi tu ye. Sangatla tak rugi...

No comments:

InstaFeed

INSTAGRAM FEED

@adi_alida