Hujan di tengah hari..

Kat luar hujan..tiba-tiba je..Padahal cuaca panas terik, mendung tak ada, tapi tiba-tiba hujan.
Rahmat Allah..Bile panas terik, kita bersungut dalam hati..
Allah turunkan hujan. Tapi kite tak bersyukur.. Kite marah pulak..
Kononnye habis baju kat ampaian basah..
Padahal tadi baru je kite bersungut cakap hari panas sangat.
Betapa kite tak pernah belajar untuk bersyukur dengan ape yang Allah bagi..
Kite lupe dengan nikmat Allah kurniakan..
Aku jugak manusia seperti tu..yang kadang-kadang lupe dengan nikmat yang Allah bagi..
Bile terlalu banyak berjalan ke hulu ke hilir..
Aku merungut, penat kena berjalan kaki..
Tanpa aku sedari, di luar sana ramai yang tak mempunyai kaki..yang kehilangan kaki..
Yang larinya pincang, yang mana tidak mampu untuk berdiri atas kaki sendiri. Yang sentiasa memerlukan tongkat untuk menjadi peneman.
malah ada yang tak mampu untuk menggerakkan waima satu pun jari kaki..
Tapi aku masih tak bersyukur..
Aku..yang mampu berdiri, malah mampu berlari saat hujan menyiram bumi..
masih tidak bersyukur dengan nikmat yang Allah beri..
Aku tidak ingin menjadi umat yang tak tau erti syukur..
Satu penghijrahan perlu aku harungi..Satu lembaran perlu aku buka..
Satu pembaharuan perlu aku tekadkan..Dan taubat itu wajib aku lakukan..
Selagi mana pintu itu masih terbuka..Sebelum ajal menjemput tiba.

4 comments:

cn said...

kat cnie pn ujan gak.. huhu

Adi Alida said...

agagaga...same la kite
angkat kain wei!!

kin said...

angkat kain?
seksiiiiiiiii!!!
haha

Adi Alida said...

seksi ke kin?
hahaha..no komeng!

InstaFeed

INSTAGRAM FEED

@adi_alida