Kereta rosak or satuGangguan??


hye pembaca blog ku yang tercayang..
mesti k0rang tertanya-tanya ke mana aku menghilangkan diri. kan? kan?
aku tak hilang sebenarnye..ade disini..masih di sini dan akan terus berada di sini..
selagi......broadband aku tak kena terminate.hahaha
opss..actually there is something i wanna share with you all. tersebutlah kisah......

Di suatu petang, lebih kurang pukul 5.40 petang sementare tengok ayien terkedek-kedek bersiap nak balik ke keratong. Hati aku dah berbelah bagi, nak ikot ke..nak tunggu Mr.X datang amik aku. Konon die da janji nak datang amik aku pas kije, sebab beberapa hari sebelum tu baru pas gado(nak pujuk la tu)...hm..dipendekkan cerita, aku teman ayien je nak ke terminal jengka. sementara aku plak, tunggu Mr.X datang amik aku kat terminal..Korang tau ape yang jadi???



tunggu..punya tunggu..punya tunggu, die mesej aku cakap die sesat...
hukhuk..aku tunggu dari kul 6-kul 7.30 baru la die jumpe. tu pun lepas 3,4 kali round..dalam pada tu, sebenar-benarnya aku gak yang patut disalahkan sebab bagi instruction jalan pun salah..hahaha..tapi die tak berani nak marah aku coz die dah la lambat kot..

Tapi kan, aku musykil betullah, tiap kali naik kete ngan die mesti aku moody. Ala-ala nak marah je..Rase cam nak gigit2 telinge die, gigit mata die..baling ngan slipar aku baru tau..



grrrrrr....nape ek? hehe..tanye konon..

Die ajak makan, aku takmo makan. Die suh aku senyum, aku tenung die.. Die suh aku bercakap, aku jeling die..uk aloh...ape kena ngan aku ni? Asyik nak marah je. Sian kat die datang jauh-jauh sebab nak amik aku. Tak baik buat perangai macam tu..Kalau abang-abang aku tuh, memang dah kene jentik dah muncung tu. Well, aku tak lah kijam cangat..

Takmo marah-marah, nanti cepat tua. Lagi pun kesian jugak kat die, pas habis kije terus rushing gi amik aku..and i'm not supposed to behave like dat. Nasib baik la die memang sabar je ngan perangai aku yang mudah berubah-ubah ni.

Tapi malam tu memang aku tak sangka-sangka betol kete die problem. Lampu tetibe terbakar...aje giler...Boleh tengah jalan kat jalan kampung yang kecik and gelap semacam tu lampu die tetibe terpadam. Cam seram pun ade gak..Coz sebelum tu, mase tengah drive die ade mengelak sumthing kat tengah jalan. Cume die tak sure mende ape.

Aku pun terkejot beruk gak ar time die ngelak tu. Berdebar sat..abih ilang ayu..kalo tengah tahan kentut tu, aku ase memang dah terlepas dalam kete la alamatnye. hihihi..
Lepas tu je..tak sampai 5 minit lampu kete terus terpadam. Kebetulannye terpadam depan rumah orang..Satu-satunya rumah yang ade sepanjang jalan yang gelap gulita tu. Terus je die slow, and then parking kete kat depan rumah hamba Allah tu. Waktu tu dah kul 8.45 malam tak silap aku..Puas gak la aku menolong die membaiki kete. Die belek fius, aku tolong suluh..Die gi depan, aku pun gi depan. Takot aku nak duk dalam kete sorang-sorang. Dah la aku start seram sejuk je. Tau je la aku, kalau dah takot maunye aku nak duk sorang-sorang. Kalau jam tu ade orang sergah aku, hehe tak sedar je aku dah melompat atas belakang die kot.

Tapi last-last die suh aku masuk kete. Duk dalam kete je..huuu..takot..tapi malu pulak nak cakap takot. kang kantoi la.. Ego mesti dijaga..Errr.. nak tak nak aku masuk gak kete, sambil mulut ni bace ayat kursi tak lepas-lepas. Sampai kat kul 9.55 malam..kete still tak ok.. Last-last die come out ngan solution nk follow je lori or kete yang lalu..Tetibe, lori lalu... Ala, tak sempat!!! Tunggu lebih kurang 10 minit baru ade sebuah lagi kereta. Mujur...

Tapi kereta tu cam sial je..geram aku nak maki orang yang bawak kete tu tau tak! Dah la bawak laju nak mampos..men hon je kitorang, coz kete tak berlampu. Bukan nak tolong pun..Pas dari tu, kitorang tak terase je nak bergantung dengan kereta yang lalu. Harapan betul-betul tipis nak balik dengan menumpang lampu orang. Memang rakyat malaysia ni pentingkan diri!!!
Berbekalkan lampu senja yang menyala cuma sebelah kiri je, kitorang gerak slow2..signal emergency pun kitorang on.

Tuhan je la yang tau dalam hati aku ni sedey nak mampos..Ase nak meraung je..Aku kesian sangat-sangat kat die..huuaaa....Takleh nak cakap ase..sebak gile.
Paling sakit ati, aku takleh pun nak tolong tengokkan jalan sekali ngan die. Sebab aku terlupa bawak spek mate. Dat time aku ase tak berguna sangat3.. Main berjam2 jugak kitorang bergelap, paling sedih bile ade kereta dari depan yang bukak lampu tinggi. Aku langsung lost tak nampak jalan. Mujur mata die ok..Ya Allah, selamatkanlah perjalanan kami pergi dan balik ya Allah..

Sampai la kat satu kawasan tu ada satu lampu jalan. Sesungguhnya Allah masih kesiankan kami..kalau boleh aku nak tarik lampu tu wat suluh jalan. Tapi of kos la tak bley kan..Aku rasa sebenarnya antara aku dan die, die yang lebih takot aku rasa. Kalau aku takot, at least aku menaruh harapan kat die.. Tapi kalau die takot? takkan die nak menyuruk belakang aku kot.
susah kan jadi lelaki?

Lepas tu, ade la sebuah kancil..jalan depan kereta kitorang..Macam nak tolong.. Terharu gile aku..So kitorang pun follow la kancil tu. Rupanya masih ada orang yang baik hati. Sampai la masuk lebuhraya. Alhamdulillah...LEga...
Cuma tu je yang mampu aku ucapkan.

Aku pun tersenyum-senyum sebab kat highway tu banyak lampu...tak gelap..tetiba aku teringat nak mesej mak. Takot mak risau, so aku pun bukaklah henpon. Nak taip mesej la ni konon. Baru je nak taip, aku tengok depan...Uik..Jalan dah gelap balik. Rupanya kat highway orang tak letak lampu sampai habis highway..waaa..Tapi aku mesej jugak mak, cakap jangan risau sebab dah banyak lampu kat highway. Hipokritnye aku...

Dipendekkan cerita, akhirnya sampai jugak kitorang di Kuantan dengan selamatnye. Tapi die tak dapat hantar aku ke Chini lagi. So, aku bermalam la kat rumah mak die..Sampai-sampai je dah 11.45 malam..Aku pun terus tido lepas mak die bagi comforter ngan bantal..tak mandi, tak cuci muke..Juz basuh kaki je. Takot dapat nightmare.hahaha..

p/s cam biasela aku kalau nak gi balik ke rumah memang aku tak bawak pape, konon2 kat rumah leh la mintak kat mak. mintak tuala, berus gigi..pencuci muke aku sebat je adik aku punye. So skang?? Erm, aku pun tak tau nak wat caner..berus gigi takde ni...hihi



thanks to Mr.X





3 comments:

m!sZ a!eN said...

tu la ko..laen kali jangan la gado2 da sama itu Mr.X lorh..
kecian kat dier..hihi
aku doakan ko n dier berkekalan smpi ke jinjang plmin,pastu sambg sampai ke akhir hyt..;D

eyes143.. said...

neh bkn dipendekkan citer dila..
ko citer smpai abeh neh..
bulat mata ak baca entry ko neh..
hope kekal yer..
amin..

rin0x_adz said...

to m!sZ a!eN: hehe..gado2 manje..amin..wah,klu bitau die ni kembang la idong die.

to eyes143.. : bukan short story ke? erm, tak reti nk cut2..kire ni full version la anin..

InstaFeed

INSTAGRAM FEED

@adi_alida